| |
Stališče
Slovenskega društva za primerjalno književnost
do obsodbe pisateljice Brede Smolnikar
(Ob »poslovilnem komemorativnem literarnem večeru« Brede Smolnikar, 1.
decembra 2005, na ljubljanskem knjižnem sejmu)
Absurdna
obsodba pisateljice Brede Smolnikar na podlagi civilne tožbe, ki kot obrekljivo
inkriminira njeno pripovedko Ko se tam
gori olistajo breze, je udarec za demokratičnost slovenske družbe, pa tudi
za današnji in prihodnji položaj umetniške ustvarjalnosti pri nas. S sodbo,
po kateri mora pisateljica pod grožnjo nerazumno visokih denarnih kazni iz
javnosti umakniti vse izvode že natisnjene knjige, ni kršena samo njena
svoboda izražanja, temveč temeljna pravica vseh državljanov Slovenije do obveščenosti.
Ta zajema tudi možnost, da lahko prosto beremo javnosti namenjeno umetniško
literaturo. Poleg tega je sodba ogrozila isto pravico prihodnjih rodov (v
primeru literarnega medija je obveščenost manj vezana na aktualno sedanjost
kot pri sredstvih množičnega obveščanja), pa tudi njihovo pravico, da
sprejmejo kulturno dediščino literature neokrnjeno in ohranjeno. Samo tako jo
lahko po svoje – v drugačnih etično-estetskih in miselnih koordinatah –
razumevajo in razlagajo.
Pripovedka Smolnikarjeve, ki mora po sodbi sodišča
izginiti iz javnosti in slovenskega kulturnega spomina, je – tu si kot
izvedenci za književnost dovoljujemo izreči vrednostno sodbo – mojstrovina,
avtorsko naklonjeni prikaz glavne junakinje, ob katerega so se presenetljivo
spotaknile civilne tožnice, pa sodi med umetniško izrazite upodobitve ženske
v slovenski književnosti. Ko bi denimo organi avstro-ogrske cenzure leta 1910
ravnali na način današnjega slovenskega sodstva, in bi na pritožbo nekega učiteljskega
združenja izbrisali iz javnosti Cankarjeve Hlapce za zmeraj (prepovedali so »samo« njihovo uprizoritev), bi
bili danes ob ključni tekst »slovenstva«! Cankarjevo delo je lahko postalo »slovenski
mit«, čeprav je bilo svoj čas tako izzivalno, brezobzirno in nesramno, saj mu
je bilo vendarle dopuščeno živeti v procesu neprestanega porajanja in
preoblikovanja pomenov, ki tvori bistvo sleherne kulture.
Pri izrekanju tako težkih kazni, kakor je doletela
krhki in dragoceni tekst Brede Smolnikar, bi sodišče moralo v načelo pravičnosti
zajeti ekonomijo osebnih ter družbenih in zgodovinskih koristi oziroma škod
(na to načelo opozarja eden vodilnih pravnih strokovnjakov Richard Posner), saj
je sodba ne nazadnje izrečena v imenu ljudstva. Ali je torej vredno, da sodišče
v primerih, ko se soočita dve enakovredni pravno zaščiteni pravici (na eni
strani svoboda izražanja, na drugi pa zasebna pravica do dobrega imena),
nesorazmerno kaznuje izvajanje splošnejše in bolj temeljne pravice v imenu
domnevne kršitve ožje pravice? In ali je vredno in pravično, da z razsodbo in
odmero kazni skuša zavarovati ugled osebe, ki ni javna in jo morebiti pozna
komaj nekaj deset državljanov Slovenije, povzroči pa visoko gmotno škodo
pisateljici in resno ogrozi njeno nadaljnjo ustvarjalno dejavnost, čeprav je ta
v javnem interesu? Predvsem pa, ali naj zaradi specifičnih moralnih kodeksov in
skromnejših literarnih kompetenc posameznikov, ki se čutijo poklicane zaščititi
dobro ime sebe, svojih znancev ali sorodnikov, omaje veljavnost temeljne pravice
do svobode izražanja? (To izražanje v primeru literature praviloma izhaja
ravno iz domišljijskega preoblikovanja osebnega življenjskega izkustva, iz
pretvorbe resničnosti v fikcijo.) Je prav in vredno, da sodišče z eksemplaričnostjo
kazni navaja pisatelje k samocenzuri in posledično spodbuja zavrto, nepolno
razvito umetnost? In naj zaradi ohranitve dobrega imena ene same osebe onemogoči
množicam današnjih in bodočih bralcev, da bi lahko umetniško doživljali
enkratni fiktivni svet, in jim tako omeji njihov dostop do umetniških besedil?
Dokazovanje vzročne zveze med subjektivnim občutkom
naključnih bralcev, da se podatki iz fikcije deloma ujemajo z osebami in
dogodki iz njim znanega dejanskega sveta, in morebitnim namenom avtorice, da naj
bi prek literarne fikcije obrekovala neko resnično osebo, je zelo komplicirana
zadeva. Zanj nikakor ne zadostuje sklepanje sodnikov, ki so na področju
literarne znanosti diletanti. Zato bi morala sodišča – glede na hude
posledice razsodbe – v proces proti Smolnikarjevi na vseh stopnjah vključiti
kompetentne izvedence, v tem primeru kvalificirane strokovnjake za literaturo
(kakor je sicer v navadi pri izvedenskih mnenjih psihiatrov ali forenzikov). Če
bi na primer sodili neki osebi zaradi suma, da je nezakonito kuhala žganje, za
obremenilni dokaz gotovo ne bi sprejeli opisa žganjekuhe v literarnem delu, ki
je povrhu že v naslovu razglašeno za »pripovedko«, pa čeprav piše o
istovrstnem prestopništvu osebe, podobne osumljencu, a s povsem drugačno
identiteto. Od literature se namreč po vsaj dvesto let uveljavljenih estetskih
konvencijah ne pričakuje, da bo dokumentirano in verodostojno poročala o resničnih
dogodkih in osebah (ustreznost informacije zunajbesedilni resničnosti pa
zavezuje komunikacijo v novinarskem diskurzu množičnih občil). Ista logika
mora torej veljati tudi v primeru, če pisca literarnega dela inkriminiramo, češ
da o neki dejanski osebi izreka neresnice. S tem pa ne trdimo, da literatura
nima zvez z resničnostjo in da literarno delo ne more nikogar osebno prizadeti
ali celo namenoma napasti. Vendar pa je o tem potrebno tudi pred sodiščem
razpravljati z znanstveno veljavnimi argumenti in ob vsakem konkretnem primeru
posebej.
Četudi bi se, v nasprotju z našim prepričanjem,
dalo nesporno dokazati, da je bila pripovedka Ko
se tam gori olistajo breze napisana z namenom obrekovati neko posameznico
ali družino, pa bi bila lahko pravična kazen kvečjemu odškodnina prizadetim,
nikakor pa ne popoln, na totalitarno cenzuro spominjajoči izbris tega teksta iz
javnosti in eksemplarično kaznovanje svobode umetniškega ustvarjanja. Umetnost
in umetniki, ki jih še danes najbolj cenimo, so bili v preteklosti za mnoge
svoje sodobnike pogosto škandalozni, neznosni, prestopniški, zunaj moralnih
okvirov in družabnih konvencij. Transgresivnost je nujni pogoj literarnega
pisanja, pogoj umetniškosti. To njeno ontološko podlago se zato čutimo dolžni
s svojim glasom zaščititi pred posegi kogar koli, četudi se sklicuje na pravo
in zakone.
Izr. prof. dr. Marko Juvan
predsednik Slovenskega društva za primerjalno književnost
Ljubljana, 8. decembra 2005
|